طراحی مدرن اتاق انتظار مطب

0 885

تمام نکاتی ازجمله چیدمان و دکوراسیون و استفاده از امانات رفاهی که برای احداث یا تغییر یک اتاق انتظار مطب یا درمانگاه و بیمارستانها باید در نظرگرفت تا ….

چگونگی طراحی اتاق انتظار بیماران در مطب و مراکز درمانی

 

دکوراسیون ، هنگام طراحی یک اتاق انتظار برای دفتر دکتر شما، اولین نگرانی شما احتمالا تمیز بودن و ایمنی میز پذیرش است و این کار خوبی است. سلامتی مراجعه کننده همیشه باید هنگام طراحی هر فضایی در یک مرکز پزشکی درنظر گرفته شود، اما این بدان معنا نیست که زیبایی شناسی فضا نادیده گرفته شود. یک اتاق انتظار در دفتر دکتر به خوبی میتواند طراحی شود و باعث تغییر تصویر ذهنی بیماران و خانواده های آنها از آنها نسبت به یک مرکزدرمانی متداول گردد. در اینجا به چند نکته مهم در طراحی اتاق انتظار (در مطب) برای زیبایی و آسایش بیماران و خانواده هایشان اشاره میکنیم

 

  • به راحتی فضای رفت و آمد بیماران در مطب توجه شود

اول، مبلمان در اتاق انتظار شما باید به گونه ای تنظیم شود که فضای باز و آسان برای راه رفتن و حرکت افراد در نظر گرفته شود همچنین برای ایمنی بیماران ناتوان و عبور ویلچر نیز نکات لازم نیز لحاظ شود.. صندلی ها و میزهایی که بیش از حد به هم چسبیده اند باعث افزایش استرس در افراد و بیماران میشود.

محل قرار دادن میز پزیرش در اتاق انتظار بیماران بسیار اهمیت دارد که میبایست در اولین دید بیمار در بدو ورود باید قرار داشته باشد که بیماران در بین نگاه بیماران دیگر بدنبال میز پذیرش باشد.

 

  • صندلی راحت را انتخاب کنید

انتخاب نوع و جنس صندلی و مبلمان اتاق انتظار بسیار اهمیت دارد

  • راحتی
  • جنس قابل شستشو
  • احساس امنیت کردن بیماران ( دارای دسته بلند )
  • پایه ای مناسب برای حرکت دادن بیصدا در سالن
  • فاصله مناسب تا سطح زمین برای نظافت راحت زیر آنها
  • از رنکهای روشن استفاده نمایید ( ترجحا از دو یا سه رنگ و تیپ مختلف استفاده نمایید با توجه به مساحت فضای مطب)

 

  • شرایط و محل میز پذیرش

اگر شما مطمئنا می خواهید مراجعه کنندگان خود را در جلوی میز پذیرش سالن انتظار مورد استقبال قرار دهید، باید اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهید تا  هم مسئول پذیرش (منشی مطب) و هم مراجعه کننده احساس خوبی داشته باشند. قبل از همه انتخاب یک فرد خوش برخورد و صبور در مطب بهترین و مهمترین مسئله پیش روی شما خواهد بود، کارکنان خوشحال بهترین کار را انجام می دهند. محل پذیرش خود را با یک میز اداری که اندازه مناسب برای فضا است طراحی کنید و محل بایگانی مدارک و پرونده های بیماران را در دسترس منشی مطب قرار دهید که براحتی  و در کمترین زمان بتواند به آنها دسترسی داشته باشد. شما همچنین می خواهید اطمینان حاصل کنید که صندلی نشیمن مسئول پذیرش مطب شما یک صندلی ارگونومیک خوب دارد تا بتواند در طول روز برای جلوگیری از خستگی استفاده کند.

نکته : به تنظیم صدای زنگ تلفن مطب  بسیار توجه کنید چون افرادی که در مطب حضور دارند زنگهای مکرر تلفن مسئول پذیرش باعث اذیت و افزایش استرس در آنها خواهد بود.

چند نمونه میز حرفه ای جهت پزیرش:

 

  • استفاده از رنگهای  آرام بخش

 

حتی اگر رنگ نام تجاری تسهیلات شما بنفش باشد، این بدان معنا نیست که کل لابی شما باید رنگ بنفش باشد. به یاد داشته باشید، انتخاب رنگ مناسب ( ازدید روانشناسان) در طراحی داخلی سلامت تسکین دهنده است. رنگهایی را انتخاب کنید که خنثی و نرم باشند و سعی کنید اتاق را تبدیل به یک اتاق نشیمن کنیم تا یک مطب پزشکی برای ایجاد  احساس بهتر در مراجعه کنندگان. سایه های نرم سبز، قهوه ای یا خاکستری برای دیوارهای اتاق انتظار عالی هستند و صندلی هاو میز پذیرش در یک طیف رنگی نرم، احساساتی که شما می خواهید را ایجاد می کند.

 

برای مطب  دکتر کودکان استثناء وجود دارد و میبایست از رنگ های پر رنگ و شاد استفاده نمود.

 

  • اضافه کردن گیاهان در دکور مدرن خود

استفاده از آثار هنری در دکوراسیون در فضاهای بدون استفاده آرامش بخش میباشد. گیاهان و گلدان های خاص  را به گوشه های استفاده نشده برای محفوظ ماندن از دست کودکان انتقال دهید  و از طبیعت زیبا (همانند آکواریوم) نیز  در دیزاین دیوار سالن انتطار مطب  برای تغییر ظاهری  بی روح استفاده کنید.

 

 

  • به میزان و نوع روشنایی سالن و محل های عبور قبل از ورود به مطب توجه کنید

روشنایی باید نیازهای امکانات خاص شما را منعکس کند. نور نرم و روشن باعث ایجاد آرامش می شود، در حالی که نور کم، می تواند یک فضای بیرونی ایجاد کند. در حالی که نور طبیعی همیشه بهترین است اما همیشه در دسترس نیست . فقط سعی کنید از روشنایی فلورسنت دور بمانید که می تواند احساس خستگی  روی چشم  ایجاد کند و مهمانان احساس خستگی کنند.

 

  • استفاده از  تکنولوژی و امکانات رفاهی

هیچ کس واقعا از نشستن در یک اتاق انتظار خوشش نمی آید، اما شما می توانید این تجربه را با ارائه مطالب خواندنی ، وای-فای رایگان ،وسایل پذیرایی هماندد دستگاه های سرو انواع قهوه ( رایگان و یا با پرداخت هزینه)و محل بازی برای کودکان در اتاق انتظار دفتر دکتر خود تجربه کنید. با ارائه این لذت های کوچک، مهمانان و بیماران خود را در حالی که منتظر می مانند، به خود مشغول می سازند، که مطمئنا می تواند باعث رضایتمندی مراجعین و تصمیم برای مراجعات بعدی و یا معرفی مطب شما به دیگران شود و این حس خوب را به دیگران انتقال خواهند داد.

  • موسیقی و تلویزیون در اتاق انتظار باید باشد یا خیر ؟

 

پخش موسیقی ملایم و قرار دادن یک ال ای دی دیواری در مطب ها بصورت روتین مشاهده میشود و بیشتر نیت از قرار دادن آنها کمک به تحمل گذر زمان برای مرجعین میباشد اما همین دو میتواند صبر را  کاهش دهد و باعث پرخاشگری بیشتر مراجعین در مورد به تاخیر افتادن زمان آنها بشود .

پیشنهاد میشود در مورد موسیقی از صدای طبیعت و بدون کلام استفاده شود تا معجزه آن را بسرعت  تجربه نمایید ( مثلا صدای باران ، ساحل و …) که در بازار و اینترنت براحتی میتوانید نمونه های زیادی از آنها را بیابید.

در مورد تلویزیون و برنامه های آن پیشنهاد میشود به هیچ عنوان از شبکه های خبری استفاده نکنید ! همیشه خبرها خوشایند نیست و همین نکته باعث افزایش استرس و پرخاشگری میگردد. در این مورد اگه بتوانید از ویدیوهای طبعیت گردی و  تراول استفاده کنید همانند موسیقی آثار خوبی را خواهد داشت و اگر تلویزیون را به سیستم هوشمند متصل نمایید میتوانید هر از گاهی (مثلا هر 15 دقیقه ) تصویر مدار بسته داخل سالن انتظار و یا حتی اتاق ملاقات پزشک را (در ضورت مقدور بودن) بنمایش در بیاورید .

اتاق انتظار مطب را به اتاق آرامش تبدیل کنید

تدوین و ترجمه  اختصاصی توسط سایت ایران دک

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.